اعلام روز جهانى قدس در روزها و ماه هایى صورت گرفت که انقلاب اسلامى در داخل ایران با مشکلات فراوان و سهمگینى دست و پنجه نرم مىکرد و رهبران انقلابى مشغول مقابله با انواع توطئههایى بودند که از سوى دشمنان داخلى و خارجى و عوامل آنها بر نظام اسلامى تحمیل شده بود. بنابراین اعلام روز جهانى قدس در چنین اوضاع و احوال، بیانگر وجه دیگرى از اهمیت مسأله نجات فلسطین و نهضت جهانى اسلام در نگاه امام خمینى(ره) است.
گرچه سبب و هدف اصلى اعلام روز جهانى قدس متمرکزکردن مجموع توان فرهنگى، تبلیغاتى، سیاسى، اقتصادى، روانى و نظامى جهان اسلام براى نجات فلسطین از چنگال صهیونیسم مى باشد ولى روز قدس نمادى براى آزادى همه سرزمینهاى اسلامى از چنگال دشمنان است، بنابراین وقتى مىگوییم روز قدس، یعنى روز همه سرزمینهاى اسلامى و روز همه سرزمینهاى مسلماننشین که در چنگال دشمنان اسلام قرار دارند. به عبارت دیگر اعلام روز قدس تنها به این مفهوم و براى این هدف نیست که به مسلمانان تأکید شود که تمام توان فرهنگى، تبلیغاتى، سیاسى، اقتصادى، روانى و نظامى خود را در راه آزادى فلسطین به کار گیرند بلکه هدف جامعترى که آزادى قدس نیز در درون آن قرار مىگیرد، این است که مسلمانان با تمام توان در راه آزادى و نجات همه سرزمینهاى اسلامى بکوشند و اجازه ندهند حتى یک وجب از خاک مسلمانان در دست بیگانگان باقى بماند. بالاتر از این، حتى آزادساختن سرزمینهاى اسلامى از سیطره عوامل مزدور و عواملى که در ظاهر لباس خودى و لباس مسلمانى پوشیده ولى در عمل و در باطن در جرگه دشمنان اسلام قرار دارند نیز در چشمانداز و دایره شمول روز جهانى قدس قرار مى گیرد و به همین دلیل است که امام خمینى(ره) مى فرماید: روز قدس یک روز جهانى است، روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهایى است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا هستند... روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما نخواهد بود (صحیفه امام جلد 9 ص 276 تا 279)
دستاوردهاى نامگذارى روز قدس
اعلام روز جهانى قدس از چند جهت داراى اهمیت است که عبارتند از:
1- نشاندادن مخالفت همگانى جهان اسلام با موجودیت اسرائیل: ابتکار ماندگار امام خمینى(ره) در انتخاب روز قدس، ضمن نشاندادن مخالفت همگانى ملتهاى مسلمان و دنیاى اسلام با موجودیت رژیم اشغالگر قدس، مایه تألیف قلوب و نوعى همگرایى در جهان اسلام شده که بدینصورت گام اول براى وحدت اسلامى که همان وحدت کلمه است برداشته شده و راه را براى رسیدن به امت واحده، فارق از ملیت و نژاد و مذهب هموار مى کند.
2- ایجاد اهرم فشار برعلیه رژیم صهیونیستى: از جمله اهرم هاى فشارى که مى توان از آن بر علیه مطامع رژیم اشغالگر قدس استفاده کرد، روز قدس است که همواره باعث از بین بردن مشروعیت این رژیم در دنیا مى گردد و نیز تکرار هرساله آن ضمن ایجاد گرایش در جهان اسلام به اندیشه هاى ناب امام، باعث فراموش نشدن آرمان فلسطین در قلوب مؤمنین مى گردد.
3- خارج کردن مسأله فلسطین از بعد ملى و تبدیل آن به بعد جهانى و اسلامى: همانطورکه در بالا ذکر شد، دشمن صهیونیستى سعى داشت که این نبرد را به یک منازعه قومى و نژادى بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند اما با اعلام مواضع امام به عنوان یک مرجع بزرگ دینى در جهان اسلام، روحى تازه به بعد اسلامى فراموش شده و نیمه جان مبارزه با اسرائیل دمیده شد و باعث گردید مبارزان فلسطین به جاى انتخاب گزینه هاى چپگرایى، ملى گرایى و ناسیونالیستى و حتى گرایش به غرب و سازش، تنها به گزینه مقاومت اسلامى بیندیشند که شکل گیرى گروههاى جهاد اسلامى به دست فتحى شقاقى و نیر جنبش مقاومت اسلامى (حماس) به دست شیخ احمد یاسین و رویگردانى مردم فلسطین از جنبش فتح به عنوان نماد سازش، مؤید این نظر است.
4- خنثى کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستى: از جمله تبلیغات سویى که اسرائیل براى مشروعیت بخشیدن به شکل گیرى خود انجام داد، طرح مسأله سرزمینى بدون ملت براى ملتى بدون سرزمین بود که توسط «گلدا مایر» وزیر خارجه اسبق این رژیم ارائه شد و لب مطلب این بود که با توجه به در اختیار داشتن رسانه هاى گروهى، این شعار در افکار عمومى جهانى به یک باور عمده و غیر قابل خدشه تبدیل شد، مثل قضیه هولوکاست، اما این توطئه با استراتژى امام راحل مبنى بر اعلام روز قدس و تظاهرات صدها میلیونى امت اسلام و مستضعفین سرتاسر دنیا، این دروغ بزرگ برملا شد و یکى از اصلى ترى فلسفه هاى وجودى تشکیل اسرائیل به زیر سؤال رفت و مشروعیت آنرا با چالش جدى روبه رو کرد.
5- تأثیر معنوى بر مسلمانان و ایجاد نوعى مشارکت عمومى: درواقع در این روز مى توان سایه سنگین اندیشه هاى حضرت امام را بر جهان اسلام به وضوح لمس کرد چرا که علاوه بر تزکیه آنان در ماه مبارک رمضان، باعث ایجاد نوعى اراده جمعى بین مسلمین براى احقاق حق و بالابردن روحیه همدلى و ایثار بین آنان شده و نیز به مسلمین این اعتماد به نفس را داده است که قدس پس گرفتنى است و اگر همت و وحدت کلمه با هم تؤامان گردنند، این کار شدنى است.
6- به زیر سؤال بردن دولتهاى مرتجع و غربگراى جهان اسلام: در واقع همانطورکه امام فرمودند این روز روز امتیاز و جدایى بین حق و باطل است و ما شاهد برخى ممانعت ها از سوى برخى دول منطقه براى برگزارى تظاهرات هستیم که داشتن رابطه و علقه سیاسى بین آن دولت و اسرائیل را نشان مى دهد و از سویى نشانه ى حقانیت کشورهایى است که سعى در باشکوه برگزارکردن این روز دارند، چرا که این روز به نوعى رویارویى مستقیم اسلام و صهیونیزم نیز هست. این پدیده را مى توان با مواضع برخى دولتها و گروهها در جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل و جنگ 22 روزه و 8 روزه غزه هم مشاهده کرد که برخى دولتها و گروهها منجمله القاعده با اتخاذ مواضعى که نارضایتى آنها را از این جنگ نشان مى داد، ماهیت صهیونیستى خود را افشا کردند و از سویى دیگر باعث حقانیت حزب الله لبنان و فلسطین و حامیان آنها در سرتاسر دنیا از ونزوئلا در غرب تا اندونزى و مالزى در شرق گردید.
همچنین از دیگر دستاوردهاى آن مى توان به بالابردن تب اسلام خواهى در بین امت اسلام و نیز مطرح کردن ایران به عنوان ام القراى جهان اسلام و مهیاکردن پذیرش تز جمهورى اسلامى در جهان اسلام، اشاره کرد
نظرات شما عزیزان: